3

From intel.com:

Discrete graphics is a GPU that is a separate from the processor. Discrete graphics has its own dedicated memory that is not shared with the CPU.

What is the translation of "a discrete GPU" in French?


  • Google Translate says: "GPU discret".
  • linguee.com returns no interesting results.
2
  • 2
    GPU séparé, mais on ne saura peut-être pas de quoi il est séparé (du CPU). "GPU discret" - je ne pense pas.
    – Frank
    Commented Jul 3 at 8:39
  • @Frank thanks, agreed, "GPU discret" is not good. Commented Jul 3 at 8:40

1 Answer 1

7

I would say GPU/carte graphique dédié(e)1 or GPU/carte graphique indépendant(e).

The OQLF translates 'discrete component' (i.e. sth like a resistor, a capacitor, or a transistor compared to integrated circuits) to composant distinct and lists composant discret as an alternative from France Terme. I'm not convinced that distinct is a great choice here, nor that carte graphique distincte would be either.

Note that discret is in its mainstream acceptation a false friend. It then corresponds to the English 'discreet'.

A noisy discrete GPU is not discreet ;-)

We wouldn't use GPU discret in French because that would risk to be understood as discreet GPU.

The Latin discretus (separated) evolved through Medieval Latin to mean 'discreet, prudent' and gave the main meaning of the French discret while the original meaning ('discrete') was only used by scholars and is now still restricted to scientific contexts.

1 Dédié started as an anglicism from 'dedicated'
Dédié, en informatique (OQLF)

Dans le domaine de l’informatique, champ reconnu pour son recours aux emprunts, dédié, comme synonyme de spécialisé, se dit de ce qui est conçu pour un usage spécifique; ce sens est aujourd’hui enregistré dans les dictionnaires et il semble qu’il soit maintenant trop tard pour éviter l’emprunt dans ce domaine.

15
  • 2
    Pas entièrement vrai pour discret. On dit par exemple tranformée de Fourier discréte, et le mot discret se trouve aussi en mathématiques en opposition à continu.
    – Frank
    Commented Jul 3 at 11:20
  • 2
    @Frank Ah non, pas un anglicisme mais juste un sens très spécialisé, tu as raison : On distingue en Philosophie la quantité continuë de la quantité discrette. La continuë est celle des lignes, des superficies & des solides, qui est l'objet de la Geometrie. La discrette est celle des nombres, qui est l'objet de l'Arithmetique. Furetière, 1690.
    – jlliagre
    Commented Jul 3 at 12:25
  • 2
    @jlliagre Oui, c'est le terme consacré en mathématiques: 1, 2, 3, 4, ... c'est "discret", les nombres à virgules entre (quand il y en a le bon nombre infini), c'est "continu". Les grumeaux dans la crème sont "discrets", mais la crème entre est "continue", pour ainsi dire.
    – Frank
    Commented Jul 3 at 12:37
  • 1
    @XouDo Oui, tous ces mots sont aussi liés à discerner.
    – jlliagre
    Commented Jul 5 at 15:32
  • 1
    Ouais, finalement l'OQLF suggère dédié(e). Commented Jul 11 at 20:48

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.